Autoreview: de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid R-Design

Autoreview: de Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid R-Design

De Volvo V60 is al enkele jaren een veel geziene auto op de Nederlandse wegen, vooral vanwege het fiscale voordeel met het lage bijtellingspercentage van 7%. Maar is dit fiscale voordeel wel terecht?

Wie de ontwikkelingen volgt, weet dat de meeste plug-in hybrides optimistisch lage verbruikscijfers voorspellen – terwijl dit natuurlijk alleen gerealiseerd kan worden wanneer men de auto op de juiste manier inzet en gebruikt.

Verbruik hoger dan verwacht


Veel wagenparkbeheerders komen inmiddels van een koude kermis thuis nu ze merken dat bijvoorbeeld de Mitsibushi Outlander, van hun accountmanager die 40.000 kilometer per jaar rijdt, helemaal niet zo zuinig is als voorspeld. Wanneer hij na 15 kilometer rijden op de snelweg is beland, zal de accu immers snel leeg zijn. Vanaf dat moment rijdt hij natuurlijk een ‘gewone’ 2.0 liter benzine. Daar komt bij dat de klanten die hij bezoekt meestal nog geen oplaadpunt hebben en thuis opladen doet de accountmanager niet graag: dit kost hem immers privé stroom.

Optimaal gebruik


Je kunt je voorstellen dat het brandstofverbruik dus vaak hoger is dan verwacht. Ook het duurzaamheidseffect pakt minder goed uit. Geldt dit ook voor de Volvo V60, aangezien dit een combinatie met diesel betreft? We kunnen stellen dat het effect op portemonnee en milieu ook hier afhankelijk is van hoe de bestuurder en het bedrijf omgaan met de optimale inzet van de auto. Het gaat hier dan voornamelijk om het stekkeren (consequent opladen van de accu). Om hier een ideale situatie voor te creëren heb je de volgende middelen nodig:

  • type 1 (stopcontact) en type 2 (laadpaal) laadkabel,
  • een oplaadmogelijkheid op je werk en thuis,
  • een E-laadpas (te gebruiken voor alle publieke laadpalen).

 

Ervaring H4 Mobility


Bij H4 Mobility hebben wij nu enkele maanden ervaring met de Volvo V60 en de bestuurders hebben de optimale faciliteiten tot hun beschikking. Zodra de mogelijkheid zich voordoet, wordt de auto dan ook zakelijk of privé aan de lading gelegd. Bij klantenbezoek wordt er gekeken of er een mogelijkheid is om op te laden met de E-laadpas. Ondanks het optimale gebruik van de elektromotor zal het opgegeven verbruik van 1.8 liter op 100 km door Volvo echter niet altijd haalbaar zijn voor de gemiddelde berijder. Laat staan voor een accountmanager, die ook langere afstanden op de snelweg moet rijden. De waardes die door onze accountmanager gehaald worden liggen met een gemiddeld verbruik van 3.8 liter op 100 km, dan ook meer in lijn met de Volvo V60 D2.

Gecombineerd vermogen


Is het dan niet verstandiger om in een diesel V60 als de D2 versie te rijden? In sommige gevallen kan dat prima. De opgegeven verbruikswaardes van deze auto zullen bij de meeste berijders echter ook snel hoger zullen uitpakken. Daarnaast is de V60 D6 Plug-in Hybrid met een gecombineerd vermogen van 215pk en 68pk soms ook wel schizofreen te noemen, met een totaal van 283pk. Met dit vermogen onder de Powerbutton, is de verleiding om het verbruikscijfer de verkeerde kant op te laten slaan namelijk groot. Aan de andere kant maken het vermogen en de uitstraling van het R-design de V60 niet direct een sportieve auto. Met een gewicht van 1849kg door de accu’s en het zware blok voorin is de V60 geen auto waarmee je scherpe bochten lekker hard door kunt gaan.

Als je de bocht wel zo door wilt gaan is het geen overbodige luxe om de AWD knop in te drukken, zodat de elektromotor de achterwielen aandrijft, en de diesel de voorwielen voor optimale grip. Het vermogen zorgt er wel voor dat de V60 binnen 6,1 seconden op de 100 km/u zit en de tussensprits zeer soepel versnelt.

Pure en Hybride modus


De V60 beschikt over een Pure en een Hybride modus. Voor stadverkeer en de binnenwegen is de Pure button de meest zuinige optie. Hiermee zal vrijwel altijd de elektromotor worden gebruikt, alleen als u het pedaal volledig intrapt zal de diesel motor bijspringen. De ervaring leert dat je hiermee gemiddeld 40 kilometer volledig elektrisch kunt rijden, in plaats van de opgegeven 50. Dit gemiddelde is echter wel getest gedurende de koudere maanden van het jaar, de actieradius zal dan ook iets gaan oplopen als het kwik gaat stijgen. In de Pure stand rijdt de auto soepel en komt hij goed mee met het overige verkeer, maar verwacht geen explosieve versnellingen. Eén van de berijders bij H4 Mobility rijdt grotendeels in de Pure modus, waardoor het gemiddelde verbruik na 5200 km op slechts 2,1 liter op 100km uitkomt en dus wel de opgegeven waardes van Volvo benadert.

De Hybride mode blijft uiteindelijk wel de meest veelzijdige en gebruikte stand voor de V60. Hierbij combineert de auto de elektro- en dieselmotor zo optimaal mogelijk, op een manier waarbij de overgangen zeer soepel verlopen.

Tijdloze auto met geavanceerde veiligheidsopties


De Volvo V60 blijft nog steeds een mooie en tijdloze auto om te zien en heeft qua afwerking, opties en techniek dan ook terecht zijn plek tussen de premium merken verworven. De zitpositie is prima, zeker bij de geteste uitvoering met sportieve R-design stoelen die volledig elektrisch te verstellen zijn. Ook het bedieningsgemak van de systemen is ook ronduit voldoende, alhoewel de knoppenkeuze wel iets mag worden ingeperkt om meer overzicht te behouden.

Ons testmodel is uitermate luxe en voorzien van de meest geavanceerde veiligheidsopties. Één daarvan is de adaptive cruisecontrol. Deze werkt zo goed en soepel dat hij daardoor zelfs gevaarlijk kan worden. Je krijgt echt het gevoel dat je, op het sturen na, door de auto wordt gereden. Hij remt en versnelt zo vloeiend op basis van voorliggers, dat je soms vergeet bij een rotonde of stoplicht zelf af te remmen.

Boordcomputer en Volvo-App


Volvo wil de berijder – met de in verschillende standen aan te passen displays en de verbruiksgegevens op de boordcomputer – bewust laten worden van wat zijn of haar rechtervoet teweegbrengt.  Om dit alles nog inzichtelijker te maken krijg je bij de optie Volvo on-call een app waarmee je de rit- en verbruiksgegevens terug kunt zien op je telefoon. Extra voordelen van deze app zijn dat je kunt zien of jouw V60 afgesloten is en hoelang het nog duurt voor de auto volledig is opgeladen. Maar het leukste voordeel is toch wel dat je de standkachel van de V60 in kunt schakelen, terwijl je buurman de ramen aan het krabben is. Zo kun je na enkele minuten al in een ijsvrije en verwarmde auto stappen.

Nadelen

Het nadeel van de V60 blijft helaas wel de ruimte in de kofferbak. Door het onderliggende accupakket is de auto met een kofferbakinhoud van 315 liter zeker geen ruimte-wonder. Ook de dieseltank heeft ingeleverd; deze kan slechts 45 liter aan. Of dit een probleem is, hangt natuurlijk ook weer af van hoe de auto wordt gebruikt. Het stekkeren speelt hierin opnieuw weer een belangrijke rol.

Conclusie


De Volvo V60 D6 Plug-in Hybrid R-Design is absoluut een fijne auto. Vooral als je veel snelwegkilometers maakt is de auto erg prettig, omdat de V60 mede door zijn gewicht als een blok op de weg ligt. Dit, in combinatie met het vermogen en het super werkende adaptive cruise control, maakt de V60 op dit moment toch wel een van de meest optimale plug-in hybrides voor zakelijke rijders. Optimaal stekkeren in combinatie met de dieselmotor maakt de Volvo V60 zelfs de meest duurzame auto in zijn segment.

Auteur: Karsten Storms, Mobiliteitsadviseur H4 Mobility

 

Duurzaam vervoer: H4 Mobility blogt over onderwerpen als mobiliteitspassen, deelautoprojecten, laadpalen en duurzame auto’s.