Waarom de WLTP invloed heeft op autoprijzen en levertijden

Waarom de WLTP invloed heeft op autoprijzen en levertijden

De NEDC meetmethode was tot op 1 september 2017 de officiële meetmethode voor het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot. De uitkomsten kregen echter hevige kritiek omdat de resultaten geen aansluiting meer hadden bij de werkelijkheid. Dit geldt voor auto’s met fossiele brandstof maar ook voor de elektrische auto. Als er bij een elektrische auto werd gezegd dat op basis van de NEDC norm de actieradius 300 kilometer is, dan is in realiteit waarschijnlijk 200 kilometer. Er was daarom dringend behoefte aan een nieuwe meetmethode en dit is de WLTP meetmethode geworden. Maar de invoering van deze meetmethode heeft in 2018 behoorlijke gevolgen.

 

 

WLTP vs NEDC

Wat is nu het verschil tussen de WLTP meetmethode en de NEDC meetmethode? De NEDC meetmethode werd in een laboratoriumomgeving uitgevoerd. Er werd standaard testen uitgevoerd waardoor er veel marge zat tussen de werkelijkheid en de testresultaten. Om deze marge te verkleinen is de WLTP meetmethode ingevoerd. De belangrijkste verschillen zijn:

  • Het aantal test cycli is verhoogd van 1 naar maximaal 4
  • Het aantal rijfases is verhoogd van 2 naar 4 waarbij de verhoudingen van stad en buiten de stad zijn gewijzigd. Bij de NEDC meetmethode was het 66% in de stad en 34 % buiten de stad. Tijdens de WLTP meetmethode is dit 52% in de stad en 48% buiten de stad geworden.
  • De testafstand is vergroot van 11 kilometer naar ruim 23 kilometer
  • Er wordt nu een test gedaan van 30 minuten in plaats van 20 minuten
  • Opties op auto’s worden nu ook meegenomen in de test. Bij de NEDC meetmethode werd dit niet gedaan
  • Gemiddelde snelheid is verhoogd naar ruim 46 kilometer. Dit was 34 kilometer per uur.
  • Per auto zijn er nu verschillende schakelmomenten. Tijdens de NEDC meetmethode zijn er vastgestelde schakelmomenten.

 

Hogere autoprijzen

In Nederland is er een aanschafbelasting voor auto’s. Dit is de BPM ( Belasting Personenauto’s en Motorfietsen). De BPM wordt berekend aan de hand van de CO2 uitstoot van de auto. Omdat er nu een realistischer meetmethode is en ook de opties worden meegenomen bij de bepaling van de BPM, worden autoprijzen vanaf 01 september 2018 hoger. Daarom zal dit ook invloed hebben op de leaseprijs.

 

Langere levertijd

Autofabrikanten zijn genoodzaakt om de motoren aan te passen. Ook zullen bestaande modellen moeten worden getest op basis van de nieuwe WLTP meetmethode. Levertijden lopen hierdoor op. In enkele gevallen kan een nieuw te bestellen auto ook niet meer worden geleverd dit jaar. Om hierop in te spelen hebben dealers wel veel voorraad ingekocht de afgelopen periode. Maar het kan voorkomen dat de auto in jouw uitgekozen specificaties niet meer op voorraad staat. Op dit moment zijn van een aantal modellen in bepaalde specificaties nauwelijks nog voorraadmodellen beschikbaar. Informeert dus goed naar de levertijden van jouw nieuw te bestellen auto.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *