Elektrisch rijden: beperkend of grensverleggend?

Elektrisch rijden: beperkend of grensverleggend?

Elektrisch rijden

De redenen om elektrisch te rijden zijn legio: stil, schoon, duurzaam én goed voor het imago. Genoeg motivatie om over te stappen op deze nieuwe vorm van vervoer. Of toch niet? Er valt immers best wat tegenin te brengen: klein, niet trendy, beperkte actieradius … Maar snijden deze argumenten nog wel hout? Tijd om eens kritisch te kijken. Wij nemen onder de loep: De BMW i3, de Tesla Model S en de Renault ZOE.

Klein?

BMW elimineert het probleem met het gewicht door het revolutionaire gebruik van koolstofvezel (carbon). Mede door de relatief zware techniek van de batterijen heeft BMW zich opgeworpen als pionier van CFRP, het zeer lichte maar supersterke plastic dat versterkt wordt met carbon fiber. Het gehele passagierscompartiment is eruit vervaardigd. BMW wist hierdoor het gewicht beperkt te houden tot 1.195 kg (1.315 met Range Extender). Bovendien was het relatief eenvoudig om de B-pilaar te laten vervallen. In combinatie met de suïcide-deuren en de volledig vlakke wagenvloer geeft dit een bijzonder ruimtelijk gevoel.

 

De Renault ZOE valt met 4.084 mm lengte, 1.730 mm breedte en een hoogte van 1.562 mm in het B-segment waarin ook de Clio zich bevindt. Dat heeft tot gevolg dat de binnenruimte zeker geen behelpen is. De zit voor- en achterin is voldoende ruim en de bagageruimte is met een inhoud van 338 liter zelfs groter dan die van de Clio. Concessies op dat vlak zijn er niet.

 

Met een lengte van 4,98 meter is de Tesla Model S meer geschikt voor de grote wegen dan voor de krappe straatjes in de stad/het dorp. Hij rijdt volledig elektrisch op lithium-ionbatterijen, die zijn verborgen in de vloer, en de motor ligt tussen de achterwielen. Het koetswerk gebruikt in grote mate aluminium om het gewicht te beperken tot een aanzienlijke 1,9 ton.

 

Niet trendy?

Elektrische voertuigen zijn voor de diverse automerken het paradepaardje op het gebied van innovatie. En dat brengt verwachtingen met zich mee met betrekking tot design. Ondanks dat BMW ons al zoveel oog in oog heeft laten staan met de i3 blijft het design de nodige verbazing opwekken. Want dat embleem tussen de twee kenmerkende BMW-nieren in blijft andere verwachtingen oproepen. De pretenties van sportiviteit, passie en rijplezier. En al zal de i3 nog zo lekker rijden, als je hem ziet staan krijg je nu niet bepaald het gevoel te maken te hebben met een familielid van auto’s als de 3-serie, M5 en Z4. De Renault ZOE oogt goed, is concurrerend geprijsd, zijn prestaties zijn voldoende en hij is ruim. Het klinkt als een grote lofzang. En feitelijk is dat ook zo. Renault laat met de ZOE zien dat het mogelijk is een betaalbare elektrische auto voor een heel breed publiek te ontwikkelen.

 

Instappen in een Tesla is allesbehalve triviaal. Eerst moet je de handgreep strelen, die dan uit de deur komt. Binnenin word je verrast door de totale afwezigheid van knoppen. Tesla heeft ze allemaal vervangen door een gigantisch multimediascherm. Dat bestuurt werkelijk alles, van het open dak tot de instelling van de ophanging, de navigatie via internet (3G) en de klimaatregeling. De ergonomie doet sterk denken aan de tablet met de bekende appel. En dat is geen toeval: Apple en Tesla werkten samen. De Tesla Model S is subliem afgewerkt en innoveert op verschillende vlakken. Hij betreedt de markt met meer aplomb dan menig model van een befaamde constructeur.

Beperkte actieradius?

De BMW i3 is ideaal voor stedelingen, claimt BMW. De directe stuurrespons en een kleine draaicirkel van slechts 9,86 meter maken de auto makkelijk te manoeuvreren tussen druk verkeer. De specifiek ontworpen wielen met smalle 155 mm-banden hebben een minimale rolweerstand en dat draagt weer bij aan een hogere actieradius. Op een volle accu moet de i3 een afstand van 130 tot 160 kilometer kunnen afleggen. In de energiebesparende ECO PRO-modus wordt de actieradius met zo’n 20 kilometer vergroot en in ECO PRO+ is dit 40 kilometer. Bij het rijden in de stad is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt (single-pedal control concept). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de zogenoemde coasting-mode actief die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal. Als antwoord op klanten die graag willen beschikken over een groter rijbereik zal de i3 ook verkrijgbaar zijn met een Range Extender. Deze 650 cc 2-cilinder-benzinemotor met 34 pk, die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo’n 300 kilometer en is uitsluitend bedoeld om de batterijen tijdens het rijden bij te laden. Hij drijft de wielen dus niet aan! Overigens heeft de verbrandingsmotor geen invloed op de bagageruimte en de 9 liter grote brandstoftank ervan bevindt zich voorin de i3. Normaliter verloopt het opladen van de batterijen, waarop een garantietermijn van 100.000 kilometer rust, via een conventioneel stopcontact of via de BMW i Wallbox die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het 30 minuten om de batterij voor 80 procent op te laden.

De Renault ZOE is niet geschikt voor een accountmanager of iemand die zijn familie aan de andere kant van het land heeft wonen en daar regelmatig naartoe gaat, maar er blijven nog veel groepen mensen over waarvoor hij wel binnen het plaatje past. En daarmee brengt hij een revolutie teweeg. Een andere manier van denken. Een manier van autorijden die wij nu nog niet gewend zijn, maar die langzaam maar zeker zijn intrede doet. In de praktijk zal je 100 tot 150 km met de ZOE af kunnen leggen alvorens deze weer dient te worden opgeladen. Daarmee valt, zeker zakelijk gezien, een grote doelgroep af. En toch ook is er een enorm marktpotentieel. Ga maar eens bij jezelf na: hoe vaak rijd je meer dan die 100 tot 150 km op een dag?

De Tesla veegt de actieradius als tegenargument radicaal van tafel. Met een afstand van ca. 400 km kan dit namelijk geen issue meer zijn. Het bewijs dat de elektromotor niet alleen toekomst heeft onder de motorkap van stadswagens. Ondanks zijn gezinsroeping blijft de Model S wel minder geschikt voor zeer lange afstanden. Maar voor wie gemiddelde afstanden stijlvol en ecologisch wil afleggen, is dit een flamboyant aanbod.

 

Wat biedt de toekomst?

Van ieder van deze modellen staat een vernieuwd concept voor de deur. Begin 2017 komt Renault met de nieuwe ZOE. Zij garanderen een werkelijke actieradius tussen 300 en 400 km. Dit zijn afstanden waardoor elektrisch rijden voor een geheel nieuwe doelgroep interessant wordt. Mocht de afstand toch groter zijn dan de actieradius van een volle accu, dan is er de mogelijk om met een snellader de auto binnen een half uur zover op te laden, dat er weer 120 kilometer mee gereden kan worden. Zo kom je altijd weer thuis.

Voor de BMW i3 geldt hetzelfde. Qua ontwerp worden er geen grote veranderingen doorgevoerd. Daarentegen wordt de auto voorzien van de nieuwste accupakketten, wat weer ten goede komt van de actieradius. BMW blijft ook twee modellen aanbieden. Een volledig elektrische variant en een auto met ‘range-extender’. Bij dit laatste model wordt er een kleine brandstofmotor met 9 liter brandstoftank toegevoegd die de elektromotor voorziet van power. Deze motor heeft geen invloed op het totale vermogen, omdat deze alleen dient als elektriciteitsvoorziening voor de elektromotor.

Tesla heeft naast de Model S, de Model X op de markt gebracht. Deze ‘cross-over’ van Tesla heeft dezelfde kenmerken als de Model S, maar met een extra achterbank, waardoor er ruimte is voor 7 personen. Dit model is voorzien is van nieuw accupakket die zorgt voor een kleine toename in actieradius en hoger acceleratievermogen. Naast deze twee modellen staat er begin 2017 de productie gepland van de nieuwe Model 3. De eerste auto’s zullen begin 2018 verkrijgbaar zijn. Door de grote belangstelling was het mogelijk om de auto alvast te bestellen, om zeker te zijn van één van deze unieke auto’s. De wachtlijst is ondertussen echter al flink opgelopen. Bestel je nu een nieuwe Model 3, dan rijd je er waarschijnlijk in 2020 pas in… De presentatie van de nieuwe Tesla Model 3 heeft alvast hoge verwachtingen geschept. In de kleinere volledig elektrische auto passen 5 volwassenen en hij heeft een minimale actieradius van 345 kilometer. Met dit model zal de doelgroep met een budget van rond de € 30.ooo,- voorzien gaan worden van een volledig elektrische auto.

Wilt u meer weten over de mogelijkheden met een volledig elektrische auto en welke voordelen hierbij voor u van toepassing zijn? Neem contact op met een medewerker van H4 Carlease op 0570-200 999 of stuur een e-mail naar info@h4.nl.